תיוג מיקום במצלמת DSLR

נכתב ב23 באפריל 2022.

2 תגובות

אחרי שנים רבות של צילום במצלמת הטלפון בלבד, החלטתי לחזור למקורות ולקנות מצלמה דיגיטלית ״אמיתית״. בחרתי בדגם כניסה של Canon, וצימדתי לו עדשת פריים טובה, ועוד כמה עדשות זום סבירות.

את הבסיס לשימוש במצלמה למדתי דרך כמה ערוצים פופלריים ב youtube והשאר מניסיון. מה שבעיקר היה חסר לי בצילום במצלמה הזאת (וכנראה נכון למספר גדול מאוד של דגמים, כולל יקרים הרבה יותר) הוא חוסר היכולת לתייג בקלות את מיקום התמונות. זה פחות מפריע אם מצלמים בארוע במקום ידוע, ויותר בעייתי כאשר מצלמים בטיולים.

לחלק מהדגמים אפשר לצמד GPS חיצוני. דגמים אחרים מאפשרים לתייג תוך כדי צילום ע״י אפליקציה שרצה במקביל על הטלפון, אבל זה מחייב הפעלת Wi-Fi על שני המכשירים וגוזלת אחוזי סוללה נכבדים תוך כדי שימוש. בכל מקרה, למצלמה שלי לא ניתן לחבר את המכשיר החיצוני, וגם דרך האפליקציה הרשמית של קנון לא הצלחתי לתייג תוך כדי תנועה. יותר מזה, כאשר הטלפון מחובר ל Wi-Fi של המצלמה, אין אפשרות להתחבר במקביל לאינטרנט.

כדי לפתור את הבעיה, פיתחתי תהליך עבודה פשוט (יחסית...). התהליך כולל שלושה שלבים:

  1. הקלטת מסלול ההליכה. את זה אני בדרך-כלל עושה ממילא כדי לדעת נתונים כמו מרחק וקצב ההליכה, כמות עליות וירידות, ולפעמים כדי למצוא את הרכב בסוף המסלול. אני משתמש באפליקציה החינמית Gaia GPS, אבל כל אפליקציה שיודעת ליצא קבצי GPX של המסלול תעשה את העבודה. במקרה של האפליקציה הזאת, ההקלטה גם נשמרת בענן, ואפשר בקלות להוריד אותה למחשב דרך האתר שלהם:

  2. סינכרון הזמנים בין שעון המצלמה לשעון הטלפון. לכל צורך מעשי, מספיק לעדכן פעם בשבוע-שבועיים את שעון המצלמה. מצד שני, לכל צורך מעשי כנראה מספיק לצלם בטלפון, אז לא בשביל זה באנו לכאן... מה שאני עושה הוא לצלם במצלמת ה DSLR קוד QR שמוצג על הטלפון ומתחלף כל שניה ומכיל את התאריך והשעה המדוייקים. הצילום מכיל כמטא-דתה את השעה בשעון המצלמה, וה QR מקודד את השעה המדוייקת וכך ניתן לדעת מה ההפרש. הייתי בטוח שיש המון אפליקציות שמציגות את השעה ב-QR-ית, אבל לא מצאתי. מה שכן מצאתי הוא אפליקציית ווב בקוד פתוח, אבל היא הציגה את התאריך בפורמט לא נח לפרסור, אז מיזלגתי אותה והעלתי עותק פרטי לאתר שלי. ככה נראה צילום כזה:

  3. הורדת קבצי ההליכה והתמונות (כולל תמונת ה QR) למחשב והפעלת סקריפט שמתייג את המיקום תוך כדי ההתחשבות בהפרש הזמנים. לשם כך אני משתמש בשתי תוכנות בקוד פתוח: zbar שיודעת לחלץ את השעה מקוד ה QR, ו-ExifTool שיודעת לחלץ את שעת הצילום מתמונת שעון ה-QR ולתייג מיקום ע״פ קובץ GPX והפרש זמנים. את הסקריפט עצמו (גרסה למק, יתכן שלא יעבוד as-is בלינוקס) אפשר למצוא ב GitHub שלי.

    בהנחה שהקלטת המסלול נשמרה בקובץ: track.pgx, תמונת שעון ה QR נשמרה בקובץ qr.jpeg, וכל התמונות מהמסלול הזה נשמרו בתיקיה הנוכחית, הפעלת הסקירפט נעשית ע״י שורה אחת:

geotag.sh qr.jpeg track.gpx

עכשיו נוכל לראות את התמונות בדיוק במקום שבו הן צולמו:

תגובות:

  • חתול (25 באפריל 2022 בשעה 20:11):

    אני לא מבין למה אצלך היה מסובך. אני משתמש ב-exiftool בשביל לתייג תמונות ממצלמה די ישנה לפי קובץ gpx בלי שום qr. השעה במצלמה מכוונת ידנית ולא צריך יותר. הפקודה הזו מספיקה: <code>exiftool -geotag ./*.gpx -overwrite_original</code> .

    • יהודה (25 באפריל 2022 בשעה 22:17):

      כמו שכתבתי בפוסט: ״לכל צורך מעשי, מספיק לעדכן פעם בשבוע-שבועיים את שעון המצלמה״. החלק של ה QR הוא באמת nice to have, וגם סוג של תרגיל באיסוף של כלים בקוד פתוח.

הבא

שביל ישראל 1 - ארץ ירדן וחרמונים

הקודם

חזרה למק